Idee cu aplicare practica
Am gândit ca la marea criza de instructori/ educatori/ monitori, pentru atât de doritele echipe de copii si juniori mici, am putea interveni imediat cu jucatorii tineri cu contract la federatie. Acestia sunt platiti pentru talentul si efortul lor în pregatire. Daca consideram ca participarea directa la un proces de învatare (elaborându-l si sustinându-l) este tot o pregatire, de mare valoare în constientizare si evolutie metodologica, n-am mai ezita deloc.
Mentionez: când am batut Franta prima data (1960/11-5) am avut în echipa nu mai putin de 7 antrenori, în activitate sau în imediata devenire (Viorel Morariu, Alexandru Teofilovici, Rene Chiriac, Aurel Barbu, Radu Demian, Valeriu Irimescu si Alexandru Penciu). Este usor de înteles consistenta si maturitatea sportiva a acestei miraculoase echipe.
Daca asupra acestui punct trebuie sa mai insist atunci adaug: învatând pe altii îti dezvolti perceptia critica asupra executiei tehnice, încadrarea acesteia, chiar si sub forma elementara, într-un concept tactic (ce ne cam lipseste noua în învatare), elemente ce nu pot decât sa impresioneze pozitiv randamentul sportivi al tinerilor nostri performeri.
Apoi li se deschid acestoara si posibilitatea de a face cariera profesionala din antrenorat si ce câstig colosal ar fi pentru rugbyul nostru daca peste 10 ani am avea de aici mari specialisti. Pe moment cu siguranta am anima si activitatea de copii si juniori mici, cel putin acolo de unde provin acestia. Sper ca Steaua sau Dinamo, care cred ca au mai multi contractati, sa aibe capacitatea organizatorica sa le asigure front de lucru.
Metodologia de pregatire a jucatorilor- monitori ar putea fi urmatoarea:
1. Elaborarea si oferirea unui ghid-îndreptar cu referiri la:
- particularitatile psihomotorii la vârstele tinere;
- aspecte organizatorice si pedagogice de atragere si selecie a tinerilor;
- despre metodologia învatarii; initierea sportiva;
- sumar de mijloace si exercitii simple pentru dezvoltarea calitatilor motorii;
- jocuri cu continut de învatare tehnica;
- alte considerente necesare acompanierii procesului de formare ca monitor.
Antrenorii cluburilor de unde provin vor însoti si îndruma activitatea jucatorilor/ monitori.
2. Cu ocazia convocarilor de testare a pregatirii se vor monitoriza rezultatele si se va interveni stimulativ (psihologic) , cum si alte interventii formative.
3. Jucatorii/monitori vor trebui dublati de un coechipier ales de antrenor (în baza unor predispozitii pentru lucrul cu copiii), ce-l va acompania permenant si îl va înlocui când acesta este ocupat cu stagii sau alte actiuni de pregatire proprie.
4.Se poate directiona activitatea acestora si spre scoli.
5. Cred ca de mare efect ar fi ca dupa un sezon sa intervina un turneu al echipelor acestor monitori.
Si iata cum cred eu, cu o actiune oarecum la îndemâna, din cei 30 contractati plus 30 de dubluri avem un lot larg, si imediat, de tineri monitori, dintre care peste putin cu siguranta vom gasi ceva antrenori de mare valoare.
Stiu ca punerea în practica a acestei idei nu este usoara (cel putin nu solicita latura financiara) dar implica un înalt profesionalism formativ, ce iata, din fericire, îl si avem în curtea rugbyului nostru
Bineînteles, ce am expus este doar o ideie vazuta de departe; ramâne sa fie analizata, îmbunatatita si cel mai important realizata.
Iata, dragul meu amic Cristi Thau, discutiile noastre în grup ar mai avea un motiv în plus de apreciere.
Cu bine, Mao
PS. Astazi am avut cu toti o mare bucurie. Ne-a vorbit cu caldura, cu mare profunzime, un titan al rugbyului nostru. Sa stii Nea Mircea Rusu ca lânga umarul tau, lânga pavaza ta întelapta, noi astia mai micuti, ne simtim si mai motivati în patima de rugby.
Imbratisari calde rugbystelor dragi ce te înconjoara. Mao
Am gândit ca la marea criza de instructori/ educatori/ monitori, pentru atât de doritele echipe de copii si juniori mici, am putea interveni imediat cu jucatorii tineri cu contract la federatie. Acestia sunt platiti pentru talentul si efortul lor în pregatire. Daca consideram ca participarea directa la un proces de învatare (elaborându-l si sustinându-l) este tot o pregatire, de mare valoare în constientizare si evolutie metodologica, n-am mai ezita deloc.
Mentionez: când am batut Franta prima data (1960/11-5) am avut în echipa nu mai putin de 7 antrenori, în activitate sau în imediata devenire (Viorel Morariu, Alexandru Teofilovici, Rene Chiriac, Aurel Barbu, Radu Demian, Valeriu Irimescu si Alexandru Penciu). Este usor de înteles consistenta si maturitatea sportiva a acestei miraculoase echipe.
Daca asupra acestui punct trebuie sa mai insist atunci adaug: învatând pe altii îti dezvolti perceptia critica asupra executiei tehnice, încadrarea acesteia, chiar si sub forma elementara, într-un concept tactic (ce ne cam lipseste noua în învatare), elemente ce nu pot decât sa impresioneze pozitiv randamentul sportivi al tinerilor nostri performeri.
Apoi li se deschid acestoara si posibilitatea de a face cariera profesionala din antrenorat si ce câstig colosal ar fi pentru rugbyul nostru daca peste 10 ani am avea de aici mari specialisti. Pe moment cu siguranta am anima si activitatea de copii si juniori mici, cel putin acolo de unde provin acestia. Sper ca Steaua sau Dinamo, care cred ca au mai multi contractati, sa aibe capacitatea organizatorica sa le asigure front de lucru.
Metodologia de pregatire a jucatorilor- monitori ar putea fi urmatoarea:
1. Elaborarea si oferirea unui ghid-îndreptar cu referiri la:
- particularitatile psihomotorii la vârstele tinere;
- aspecte organizatorice si pedagogice de atragere si selecie a tinerilor;
- despre metodologia învatarii; initierea sportiva;
- sumar de mijloace si exercitii simple pentru dezvoltarea calitatilor motorii;
- jocuri cu continut de învatare tehnica;
- alte considerente necesare acompanierii procesului de formare ca monitor.
Antrenorii cluburilor de unde provin vor însoti si îndruma activitatea jucatorilor/ monitori.
2. Cu ocazia convocarilor de testare a pregatirii se vor monitoriza rezultatele si se va interveni stimulativ (psihologic) , cum si alte interventii formative.
3. Jucatorii/monitori vor trebui dublati de un coechipier ales de antrenor (în baza unor predispozitii pentru lucrul cu copiii), ce-l va acompania permenant si îl va înlocui când acesta este ocupat cu stagii sau alte actiuni de pregatire proprie.
4.Se poate directiona activitatea acestora si spre scoli.
5. Cred ca de mare efect ar fi ca dupa un sezon sa intervina un turneu al echipelor acestor monitori.
Si iata cum cred eu, cu o actiune oarecum la îndemâna, din cei 30 contractati plus 30 de dubluri avem un lot larg, si imediat, de tineri monitori, dintre care peste putin cu siguranta vom gasi ceva antrenori de mare valoare.
Stiu ca punerea în practica a acestei idei nu este usoara (cel putin nu solicita latura financiara) dar implica un înalt profesionalism formativ, ce iata, din fericire, îl si avem în curtea rugbyului nostru
Bineînteles, ce am expus este doar o ideie vazuta de departe; ramâne sa fie analizata, îmbunatatita si cel mai important realizata.
Iata, dragul meu amic Cristi Thau, discutiile noastre în grup ar mai avea un motiv în plus de apreciere.
Cu bine, Mao
PS. Astazi am avut cu toti o mare bucurie. Ne-a vorbit cu caldura, cu mare profunzime, un titan al rugbyului nostru. Sa stii Nea Mircea Rusu ca lânga umarul tau, lânga pavaza ta întelapta, noi astia mai micuti, ne simtim si mai motivati în patima de rugby.
Imbratisari calde rugbystelor dragi ce te înconjoara. Mao