vineri, 6 iulie 2007

Remodelarea cluburilor (4)

Functia sociala a cluburilor si sectiilor de rugby

Motivatie
Am enuntat des acesta importanta atributie a cluburilor de rugby, functia sociala, manifestata la noi extrem de limitat si pornind doar de la initiative singulare si nu ca o strategie coordonata de castigare a noilor adepti ai jocului. Aceasta lipsa de preocupare in toata aria, a si dus la privarea activitatii de acea ambianta si atmosfera entuziasta ce, de regula, o genereaza jocul de rugby insasi. Am revelat faptul cum la noi acest joc sportiv extrem de atragator, cu o activitate generoasa in trairi afective si de ampla incarcatura morala, este ocultat marelui public, jocurile desfasurandu- se, in majoritatea cazurilor, in stricta intimitate a practicantilor si ceva rude sau prieteni. In decursul timpului, ceva animatie s-a produs spontan pe langa unele echipe si asta datorita unor rezultate spectaculoase si nu unor actiuni special concertate, dovada ca nici n-a permanetizat (amintesc atmosfera de la Constanta de pe langa Farul, aflat odata in voga).

Neglijandu-se acest aspect fundamental, rugbyul nostru a fost lipsit de acest stimul enorm, moral si chiar material, ce il constitue masa simpatizantilor. Destul de evident, prejudiciul se revela atat in cenusiul tribunelor noastre, cat si prin dezinteresul general pentru rugby (vezi: colosalele spectacole rugbystice televizate sunt vizionate in jurul insignifiantei cifre de 0,5%, nici unul din 200 cetateni ), iar opinia ca acest minunat joc este un sport brutal, periculos, stranguleaza enorm afluxul si adeziunea tinerilor in practicarea acestuia. Asa, aria rugbyului nostru a ramas redusa si extrem de saraca, in ciuda rasunatoarelor succese de nivel mondial generate de talentul miraculos al tinerilor nostri pentru acest joc.

In plus, imprumutand comportamente si mentalitati de la practicantii insasi, stresati de obsesia performantei inainte de toate, si tinuta putinilor nostri spectatori este rudimentara, inchistata, ne eliberatoare de sentimente si intense trairi pozitive. In general, grija echipelor pentru satisfacerea spectatorilor prin practicarea unui joc spectaculos este nula, acest fapt atragand si limitarea disponibilitatilor de joc ale jucatorilor. Am mai amintit cum la noi numai performanta in sine este apreciata si premiata, nu si infrumusetarea acesteia prin creativitate si inalta maestrie tehnico-tactica.

Este clar ca trebuie facut ceva, ceva serios si temeinic pentru a reda rugbyului toata aura lui de puternic fenomen social, incarcat de atatea argumente etice si estetice.

Iata cateva idei ce cred ca ar putea dimensiona in acest sens activitatea cluburilor. Sunt recomandari care, ca in oricare actiune publica, cer diplomatia relatiilor si perseverenta demersurilor, cum si prezentarea rugbyului si a amibiantei lui ca o oferta plauzibila si tentanta pentru larga populatie, de a cauta reconfortarea in mediul acestuia.

Programul, liderat de forul tutelar, trebuie sa fie temeinic elaborat, riguros implementat prin pregatirea adecvata si responsabilizarea cluburilor. Obiectivele si metodologia realizarii trebuiesc clar precizate si obligatorii pentru toate gruparile rugbystice, iar reperele programului dimensionate dupa categoria clubului. Aceste coordonate sunt cantitative si calitative si pot fi evaluate periodic, iar cluburile, remarcate in rezolvarea functiei sociale, evidentiate si stimulate ca atare.

Obiectivul principal al functiei sociale a cluburilor:
Divulgarea larga a jocului de rugby, facand cunoscute marile influente formativ-educative ale acestuia, vizand, concret; atragerea unui numar cat mai mare de apreciatori ai spectacolului rugbystic.

Principala preocupare in aplicarea programului:
Oferirea, pentru un numar cat mai larg de simpatizanti, a unei stari de confort psihic si fizic in prezenta spectacolului rugbystic. Acestia, spectatorii sau simpatizantii, trebuiesc invatati sa aprecieze si sa traiasca intens momentul saptamanal de relaxare, admirand si apreciind manifestarea tinereasca in armonia si barbatia rugbyului.

Masuri organizatorice:
Programul trebuie implementat si realizat fara nici-un rabat, fiind etapizat pe 2 si 4 ani.
In organigarma clubului/sectiei, un vicepresedinte responsabilizat cu functia sociala, trebuie sa fie un specialist abil, inventiv si neobosit, un mare animator public si un bun propagator de rugby.
Pentru un lobby eficace facut rugbyului trebuie sa se conceapa un program diversificat, cu actiuni oportun planificate. Acesta trebuie sa fie atragator, convingator si suficient de insistent, sa capteze interesul public. Afise, panouri publicitare in puncte de afluenta, pliante cu prezentarea rugbyului - pentru maturi si copii, emisiuni si anunturi publicitare la radio si TV.

Actiunea de constituire a grupului de simpatizanti ai clubului
In functie de categoria clubului propun (fara a avea un oarecare reper), dimensionarea numarului simpatizantilor pentru inceput la 300, 500 si 750 persoane.
Actiunea poate fi realizata:
 Prin participarea tuturor membrilor sectiei – jucatori, antrenori, conducatori -, cum si simpatizantii existenti, care trebuie sa convinga la acesta calitate rude, prieteni, vecini, colegi de serviciu etc.
 Prin actiunea de divulgare larga a jocului in randul copiilor si tinerilor, si atragerea parintilor la acompanierea acestora.
 Prin actiuni de atragere a salariatilor unitatii tutelare.
 Prin alte actiuni publicitare de atragere a noilor membri simpatizanti.

Membrii completeaza un formular adeziune si primesc un carnet cu numarul de membru simpatizant, ce va folosi fie pentru evidenta clara dar si pentru diferite actiuni de grup.
In etapa initiala grupul simpatizantilor, sau sustinatorilor, are numai avantaje oferite de club, cu scopul bine definit: de atragere a unui numar cat mai mare de adepti la cunoasterea mai indeaproape a rugbyului. Dupa conturarea actiunii se poate apela pentru contributia membrilor la propriul fond financiar al grupului (fara sa scoata din buzunar ceva ci numai prin declaratia de oferire a procentului de impozit, de care orice cetatean are dreptul sa dispuna). Legatura cu membrii simpatizanti trebuie sa fie bine stabilita prin: telefon, posta si internet.

Program de activitati pentru simpatizanti:
 Asistenta la jocurile oficiale
 Alte ocazii speciale:
- Debutul de sezon: cu prezentarea echipelor si jucatorilor
- Inchiderea sezonului: cu evidentierea rezultatelor si premierea remarcatilor
- Jocuri internationale, ale clubului si ale echipelor reprezentative
- Aniversarea clubului; sarbatorirea craciunului; balul rugbystilor etc.
Primirea si contactul cu simpatizantii de catre activul si sportivii clubului trebuie sa evidentieze o atmosfera de atentie si solicitudine, constientizandu- i ca prezenta alaturi de activitatea sportiva propriu zisa este extrem de utila. Intalnirile festive vor fi insotite de tratatii si de o buna si optimista atmosfera amicala.

Actiuni si servicii puse de club la dispozitia grupului de simpatizanti:
Actiuni de educatie sportiva si in special rugbystica:
 Cum pot si cum trebuie, vizionand un joc de rugby, sa profite din plin prin relexare psiho-fizica si divertisment, de petrecerea timpului in are liber, intr-o compania vesela si agreabila.
 Ce trebuie sa urmareasca in disputa sportiva si cum sa aprecieze efortul jucatorilor.
 Promovarea regulilor de fair-play; un factor decisiv este comportamentul ca atare al jucatorilor si oficialilor activitatii rugbystice.
 Cunoasterea regulilor simple de joc si ne interesarea, ca fapt minor, de arbitrajul jocului
Acestea pot fi transmise prin programe ”foilete” si prin crainicul jocului. De asemeni s-ar putea stimula publicarea periodica (trimestrial sau pe sezon) a unui “buletinul informativ” al simpatizantilor rugbyului pe initiative proprii si tematica educativa (civica si sportiva).

Asigurarea de bune conditii de petrecerea timpului la teren:
 Prin actiuni gospodaresti, si ceva investitii, trebuie schimbat in bine aspectul stadionului: reparatii si vopsitorie, curatenie, panouri publicitare etc.
 Informarea atenta si sub o forma placuta, prin programul de joc sau statia de amplificare, asupra jocului vizionat.
 Creiarea unei atmosfere placute printr-un fond muzical apreciat.
 Conditii rezonabile de a privi jocul in pozitie sezand.
 Acces la grupurile sanitare, atent intretinute.
 Bufet cu racoritoare si gustari.
 Oferirea spre cumparare a diferitelor produse cu insemnele clubului: tricouri, sepcute, fulare, insigne, fanioane, afise si alte publicatii de rugby
 Organizarea de diferite expozitii (auto-moto, echipamente sportive, produse artizanale), precum si de tombole si trageri la sorti a unor obiecte sportive pentru spectatori.

Alte actiuni importante pentru cointeresarea simpatizantilor:
 Folosirea prioritara a unor spatii ale clubului si stadionului pentru activitatea de mentinere a sanatatii: alergare si exercitii de gimnastica, culturism, aerobica si alte jocuri. In limita posibilitatilor, avansarea cu proiecte de amanajarea unei baze moderne pentru aceste activitati, ce poate deveni si profitabila.
 Organizarea barului clubului si a activitatii acestuia, in instalatii adecvate sau improvizate, la club sau la teren, daca nu, in asociatie cu un bar bine pozitionat in localitate (in care se rezerva o zi pentru iubitorii rugbyului); cu un program de transmisii tv de jocuri celebre sau ale propriei echipe, cu oferirea la consum de produse pe particularitatile varstelor, va fi, cu siguranta, locul placut si agreabil de intalnire al tuturor iubitorilor de rugby.

Modalitati atractive pentru simpatizanti, programate de club:
 Urmarirea in jocul echipelor a elementului spectacol: faze prelungite de joc, timp efectiv crescut de joc, marcarea punctelor mai ales din actiune (ce castig enorm al instrurii si in cunoasterea jocului ar fi acest pas mare in mentalitate! );
 Completarea jocului cu alte manifestari sportive (jocuri de copii, program aerobic, arte martiale, jocuri si intreceri traditional- populare) ;
 Asocierea jocului cu manifestari si spectacole distractive: muzicale, humoristice etc.

Legatura cu membri simpatizanti:
 Convocari publice sau personale la evenimentele majore
 Informarea periodica asupra: activitatilor clubului; calendarul competitional;
 Difuzarea programului competitional de sezon
 Felicitari cu ocazia marilor sarbatori (de anul nou) si oferirea calendarului clubului

Organizarea corpului de simpatizanti:
 Numirea unui sef al grupului care participa la fixarea programului si realizarea acestuia.
 Alegerea unui sef al galeriei, tip: “lider de grup”, bun comunicator, entuziast si cunoscator de rugby.
 Se creiaza si antreneaza repertoriul galeriei, combinand manifestarile vocal-muzicale (sloganuri incurajatoare, imnul echipei etc.) si gestuale (aplauze ritmate, valuri etc), care trebuie sa anime si sa implice placut tot grupul in atmosfera de joc.

Actiuni de responsabilitate pentru grupul de simpatizanti:
 Atragerea in campaniile mobilizatoare ale clubului, gen: “un jucator tanar pentru rugbyul romanesc” sau “un nou spectator pentru rugbyul din orasul nostru” etc.

* * *

In fine, v-am prilejuit o lectura mai lunga si va propun si inteventia proprie, si anume: scoateti din actiunile de mai sus tot ce credeti ca este fortat si fara rost. Daca o si inlocuiti cu alta actiune, pe care o considerati mai la obiect, iata ce treaba grozava gandim pentru rugbyul nostru.

Cu salutari prietenesti,
Vasile Constantin-Mao

Niciun comentariu: